Parkovacia politika? Jedine jednotná a výhodná pre Bratislavčanov

Autor: Václav Mika | 23.9.2018 o 18:00 | (upravené 23.9.2018 o 19:41) Karma článku: 10,04 | Prečítané:  5572x

“Chcem mať večer kde zaparkovať a blízko svojho domu, načo platím dane?” To je jeden z najsilnejších odkazov z tisícok listov a emailov, a z tisícok osobných rozhovorov s Vami Bratislavčanmi. 

Nechcete krúžiť na svojom sídlisku a hľadať miesto, míňať čas, ktorý po dlhom dni v práci mohol patriť rodine, deťom, či aktívnemu oddychu.

V Bratislave je približne 40-tisíc parkovacích miest. A viete koľko je v našom hlavnom meste každý deň áut? Asi 100-tisíc, teda viac ako dvojnásobok. Niečo nám tu nesedí. Taký počet áut pritom nepribudne zo dňa na deň. Opäť sa potvrdzuje, že problémy Bratislavy sú dlhodobo známe, ale neriešené.

A tak sa každý deň pozeráme na to, že ľudia parkujú v zákrutách, na trávnikoch či na chodníkoch. Z Bratislavy sa stalo jedno veľké živelné parkovisko. Slovensko je pritom asi poslednou európskou krajinou, kde sa môže parkovať na chodníkoch. 

Parkovanie v našom hlavnom meste musíme zmeniť. Nie narýchlo a nezmyselne, potrebuje svoje jasné a záväzné pravidlá. Parkovacia politika musí byť v prvom rade výhodná pre Bratislavčanov, teda pre tých, ktorí majú v Bratislave trvalý pobyt. Práve oni totiž svojimi daňami naše mesto financujú. Pravidlá parkovania musia byť aj jednotné. Nie je podstatné, kto je z ktorej mestskej časti, všetci musia mať jednotné pravidlá parkovania v meste. Dovolím si povedať, že aj pri parkovaní v iných častiach mesta musia byť Bratislavčania zvýhodnení. 

Predstavte si RTVS ako jeden blok obytných domov so stovkami obyvateľov (v tomto prípade zamestnancov), v ktorejkoľvek mestskej časti. Keď sme s kolegami zistili, že jednou z vecí, ktorá ľudí trápi je parkovanie, zamýšľali sme sa ako tento problém aspoň čiastočne vyriešiť. Našli sme budovy, ktoré sa dlhodobo nepoužívali. Nechali sme ich odstrániť a na ich mieste sme vybudovali desiatky parkovacích miest. Samozrejme zatrávnených s priepustným povrchom, žiaden asfalt. Celý problém sme síce nevyriešili, ale pomohli sme. 

A teraz ruku na srdce, koľkí z Vás máte vo svojom okolí rozpadávajúce sa budovy, alebo zničené nevyužívané plochy. A koľko z nich patrí hlavnému mestu? Nevieme! Nikto sa roky neopýtal a mesto si neurobilo svoju domácu úlohu. Problém by síce nevyriešilo, ale pomohlo by mnohým, čo i len jedným novým zeleným parkoviskom.

Pre mňa ako manažéra je základom novej parkovacej politiky celkové zvýhodnenie Bratislavčanov, oproti tým, ktorí v hlavnom meste žijú, ale nemajú v ňom nahlásený trvalý pobyt, a teda ich dane neputujú do mestského rozpočtu. Môžeme diskutovať o tom, či rezidenti, teda obyvatelia s trvalým pobytom, budú mať nárok na výhodné parkovanie pre jedno, dve alebo iný počet áut na jednu bratislavskú domácnosť. Alebo aj o tom, či v noci patria do obytných zón zaparkované nákladné autá a dodávky, ktoré zaberajú mnoho miest. Je to vecou diskusie a hľadania zhody. Čo nie je vecou diskusie je pravidlo, že výhody majú dostať len Bratislavčania.

Schválenie bratislavskej parkovacej politiky je zásadné rozhodnutie, v ktorom je primátor hlavného mesta v prvom rade mediátorom. Hľadá dohodu naprieč celým mestom a presadzuje základný princíp - Bratislavčania sa nesmú cítiť ako cudzinci vo vlastnom meste. A pri parkovaní to platí dvojnásobne. 

Efektívnu a fungujúcu parkovaciu politiku je možné prijať len vtedy, keď sa na nej zhodne primátor, všetci sedemnásti starostovia a poslanci zastupiteľstva. Ak nebudeme spolupracovať stane z nej len nové pravidlo, ktorým zaťažíme Bratislavčanov. 

Ako musí vyzerať parkovacia politika:

1. Musí byť jednotná pre celú Bratislavu (s výnimkou Starého Mesta, ktoré má vo všetkých metropolách špecifické postavenie). 

2. Musí zvýhodňovať tých, ktorí majú v Bratislave trvalý pobyt a teda tu platia dane.

3. Pre Bratislavčanov musia platiť v celej Bratislave rovnaké podmienky pre parkovanie.

4. V spolupráci s mestskými časťami potrebujeme vybudovať legálne parkovacie plochy pre domácich v mieste ich trvalého bydliska.

5.  V spolupráci so župou a rezortom dopravy je nevyhnutné vybudovať záchytné platené parkoviská pre ľudí, ktorí nemajú v Bratislave trvalý pobyt, aby svoje autá odstavili pred hranicou hlavného mesta.

6. Je nevyhnutné zefektívniť fungovanie verejnej dopravy a MHD - vytvorením spojenia záchytných parkovísk s centrom mesta, zahustením železničných zastávok, dobudovaním električkových radiál,…

7. Musíme podporovať všetky druhy nemotorovej dopravy, vrátane výstavby bezpečných oddelených cyklotrás popri mestských radiálach, ako aj do vzdialenejších mestských častí.

8. V spolupráci so súkromným sektorom zaviesť systém zdieľania parkovacích miest. Mnohé firmné parkoviská ostávajú od večera do rána prázdne. Prostredníctvom mobilnej aplikácie, napr. Parkio, je možné sprístupniť tieto miesta na krátkodobé parkovanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Lajčák sa prvýkrát za niečo postavil

Žeby Lajčák našiel hodnoty?

DOMOV

Okolo protestov sa objavujú spravodajské hry

Polícia prešetruje postup šéfa NAKA.

TECH

Jediné zviera na svete má výkaly v tvare kocky. Vedci zistili prečo

Je dôležité, aby sa výkaly neskotúľali.


Už ste čítali?